Rajzelemzés
A Rajzelemzésről általánosságban
A rajzolás az ember egyik legősibb kifejezési formája és egyben a legfontosabb művészi kifejezési formák egyike is. Az egyedfejlődés során, mint a pszichomotoros tevékenység egyik formája már korán megjelenik. A pszichológia a 20. század vége felé figyelt fel a gyermekrajzok jelentőségére.
A rajz, éppúgy ahogyan az írásképünk, a bennünk lévő tudatos és tudatalatti működésünket mutatja be. Fellelhetőek benne a szüleinkhez, párunkhoz való kapcsolatunk, de a múltunk - jelenünk is visszatükröződik benne.
Láthatjuk honnan indultunk és merre tartunk. De éppúgy észlelhető az elakadás a szorongás és a félelem is.
Az elemzés keretén belül több különböző módszert sajátítottam el, hogy néhányat említsek:
- 7 szimbólumos rajzteszt: Taraczközi
- Rajzvizsgálat Pszichodiagnosztika az SSCA képelemzési módszertana
- Meurisse, Gratz, Hárdi féle elemzések
- Színkulcs-tesztel az Önismeret útján
- ... és még több teszt állat és fa rajzok formájában
Miket figyelhetünk meg a rajzokban? Valójában mindent ami tudatos és amit a tudat alatti tartalmaz Többek közt:
- Valódi önértékelésünket
- Érzelmeink megnyilvánulásait
- A nehézségekkel való megküzdésünket
- Párkapcsolati viszonyulásainkat; ha nem élünk párkapcsolatban az párkapcsolatról alkotott nézeteink is mutatkoznak
- A közösséghez való hozzáállásunkat
- A munkánkhoz / munkahelyünkhöz való viszonyulásunkat
- Élet területeink blokkjait
- Mely életszakaszból maradtak tudat alatti traumák
- A rajzvizsgálati ismeretek hasznosíthatók gyerekeknél szűrővizsgálati céllal magatartási és beilleszkedési problémák (megváltozott viselkedés, túlzott visszahúzódás, közösségi szabályok figyelmen kívül hagyása, kapcsolati nehézségek stb.) esetében, az érzelmi-indulati élet zavarai esetében (fokozott érzékenység, nyugtalanság, agresszivitás, ideges eredetű beszédzavar, neurotikus tünetek stb.), tanulási és teljesítményzavarok esetén, ha a gyermek teljesítménye képességei alatt marad (írás- és olvasászavar, figyelemzavar, tanulási kedv hiánya stb.), valamint az iskolaérettség megállapításával kapcsolatos kérdésekben.
<<<Az itt megjelenített rajzról a kontextus hiányában egy teljesen más képet kapunk a vizsgált személyről, ezért soha nem csak "a" képet vizsgáljuk önmagában.